Monday 14 February 2011

Salam Maulidur Rasul

Salam Rabiul Awal.. Salam Kelahiran.. jua Salam Kewafatan...

Bila tiba hari ini pasti masjid-masjid dan surau-surau mengadakan ceramah dan tazkirah bagi mengenangkan satu-satunya manusia agung yang pernah hadir di dunia ini. Dunia yang sama kita bernafas..dunia yang sama kita mencari rezeki...dunia yang sama kita memohon segala keberkatan...

Namun pastinya suasana agak berbeda..pastinya dugaan dan cobaan terlalu jauh lebih hebat dari kita yang begitu tipis keimanan dan sering mengeluh dgn ujian kecil. Manusia agung ini terlalu banyak kecintaannya..terlalu banyak jasa dan keringatnya.... tercurah untuk kita...untuk umatnya... hingga saat kematian masih lagi memikirkan nasib umatnya.

Amat hiba sekali tatkala membaca dan mengenang saat kewafatannya... hingga beberapa kali diulang dengari kisah itu masih jua tersentuh di hati. Apakah agaknya rasa dan gelora di hati mereka yang bersamanya ketika itu? Abu Bakar teman setia..Fatimah anak tersayang... dan lain-lain yang hadir.. sudah pasti menuntun jiwa saat melihat keberangkatan kembalinya baginda kepadaNya... kepada kekasih yang Maha Pengasih... Maha Hebat...lalu apa untungnya kita menunjuk2 kehebatan cinta sesama kita hanya sekadar membeli bunga ros yang mahal harganya dan merelakan diri menjadi ikut-ikutan budaya asing... dapatkah kita menandingi kasihnya Rasullullah S.A.W.?

Mengenang kelahiran...terlalu banyak untuk disyukurkan...mengenang kewafatan...sungguh pilu dan sebak hati ini...Keberangkatan baginda sudah pasti ada tempatnya... keberangkatan kita nanti? bagaimana? di mana tempat kita? cukupkah kasih kita mengasihi untuk menerima kasih?

Apapun, di hari mulia dan diraikan ini...bersamalah terus memanjatkan kesyukuran dan memberi puji-pujian pada yang diraikan... Moga kita semua senantiasa diberkati dan dirahmati dengan segala kebaikan dunia dan akhirat.

No comments: