Sunday 21 September 2008

Evidence of Abundance

Salam Lailatulqadar... semoga pencarian kan ketemu jua...

Dua hari lepas , tidak semena2 salah seorang sahabat baik dan sahabat karib lebih 10 tahun tiba2 menelefon saya dan bertanyakan sama ada saya free tak petang itu jika dia nak ajak saya berbuka puasa di salah sebuah hotel ni.. katanya ada kekosongan dan saya merupakan her next candidate sbb hubby nya tak dapat hadir... mmm bukan senang jugak tiba2 org nak ajak berbuka di hotel yang kena berbelanja hampir rm100 sekepala ni...kalau pergi sendiri bukannya tak boleh cuma biasanya org tak pergi hari2 lah kan ....paling tidak sekali dua saja memandangkan kos yang tinggi untuk jangkamasa waktu makan yang sekejap sgt...banyak mana sangatlah yang kita boleh makan kan...

Ok berbalik pada kisah saya dan kawan saya ni...kami pun bertemulah seperti yang dijanji..setelah meredah 'jam' yang agak dahsyat petang itu... tiba masa kami pun berbuka sambil menjamu juadah yang memang banyak sekali lah kan sambil2 berbual2 dancuba2 nak cari contact jugak kalau ada peluang..maklumlah ramai jugak korporatnya di situ... sesudah solat maghrib, kami pun pulang... habis cerita... so apa yang nak saya cerita ni sebenarnya??

Evidence of Abundance... bukti kekayaan dan kemakmuran yang melimpahi diri anda .. saya ada satu tabiat..iaitu saya akan catatkan setiap kejadian yang menginsafkan dan boleh saya syukuri walau sekecil2 kejadian sekalipun...semua ini saya catatkan dalam sebuah buku catatan saya...

Tujuannya adalah untuk saya lebih banyak mensyukuri dan sentiasa mengingati bertapa saya teramat banyak dilimpahi rahmat, keberkatan, kemakmuran dan kasih sayang dariNya... catatan itu adalah seperti contoh di bawah... dalam perenungan saya , lebih banyak mensyukuri, maka lebih banyak pertolongan dan rahmatNya datang melimpah..sesunguhnya saya amat bersyukur padaNya...

So pada kalian yang masih merasa kesempitan dan kekurangan..mungkin boleh mulakan juga langkah sebegini sebagai bukti bahawa kita sentiasa didalam rahmatNya dan kasih sayang yang melimpah.

Contoh :
Bukti Kekayaan dan Kemakmuran ku - Journal harian

Tarikh : 18/09/2008
Hari ini saya mensyukuri kemakmuran saya kerana:

1) sahabat baik saya mengajak saya berbuka puasa di hotel dgn percuma
2) ada org tolong saya angkat barang dari tingkat 2 hingga ke aras bawah
3) saya mudah dapat parking di bangunan yang saya lawati

Tarikh : 19/09/2008
Hari ini saya mensyukuri kemakmuran saya kerana :

1) pesakit saya ada improvement
2) saya dapat rm10! hehe
3) saya dapat idea utk penulisan saya

Dan begitulah seterusnya list atau catatan journal ini... cubalah selama 7hari berturut dan apa komen anda?

Selamat menanti kehadiran malam istimewa!

2 comments:

knv said...

sapa pulak runescape ni!

HUda said...

entahla habis di buat ruang iklan dia pulak...