Saturday 13 November 2010

Ada Aku Kisah

"Eii apasal kau gemuk ah?
Apasal kau belum kawin?
Kau tau si Meon tu kawin dua!
Nak tau , anak si joyah tu SPM tak lulus.. bergaya je lebih..
Senang je si Ani tu naik pangkat..jangan-jangan ada skandal dengan bos tak?
Dll.."

Berikut adalah pernyataan-pernyataan yang rata-rata rasanya biasa kita dengar. Pernyataan yang biasanya mengundang umpat keji dan kemarahan.  Masyarakat kita terlalu banyak sangat membazir masa dengan melihat ke luar tingkap rumah mereka berbanding di dalam rumah sendiri. Persoalannya, 'Ada Aku Kisah?'

Banyak perkara lain boleh dimanfaat berbanding menyibuk hal orang lain. Ketahuilah untuk terus kekal maju jaya harus dari masa ke semasa muhasabah diri , mensyukuri nikmatNya, memperbaiki kelemahan diri, mendoakan tetangga dan taulan, memuliakan orang tua dan pelbagai lagi kebaikan-kebaikan yang boleh dibuat hanya dengan tidak memperkatakan perihal dan membuka pekung orang lain.

Sesungguhnya segalanya adalah ketentuanNya.. jangan sesekali lupa akan setiap yang berlaku itu adalah Qada' dan Qadar Nya... tiap kekurangan, tiap kepincangan, tiap masalah, dan apa saja yang mungkin menjelikkan hati dan mata, ada asbab musababnya yang tidak semua dari kita dapat meneroka ke dalam pengajarannya. Percaya pada KekuasaanNya..Percaya pada aturan susunan kejadianNya.... Jadi, kurangkan kerisauan , kebencian, kekepohan dan pembaziran akan perkara-perkara yang tidak perlu kerana 'Ada Aku Kisah?'..... :)

"Untuk hari ini, aku hilangkan segala kemarahan ku"
"Untuk hari ini, aku hilangkan segala kerisauan ku"
"Untuk hari ini, aku mengucapkan syukur akan segala nikmat dan rahmatNya"
"Untuk hari ini, akan berlaku jujur"
"Untuk hari ini aku akan berbuat baik pada semua makhluk"

No comments: