Tuesday 18 March 2008

Bila Kucing Tiada Tikus Bermaharajalela


Salam. Ini ada satu senario di ofis terutamanya. Biasanya jika bos tak ada makanya para pekerja semua beraya sakanlah. Ya..aku faham keadaan akan jadi lebih rileks dan kurang pressure. Tapi yang aku tak fahamnya kenapa jika bos tak ada disiplin juga longgar. Umpamanya datang ofis ikut suka hati saja. Kalau masuk pukul 8am, pukul 8.40am baru nak sampai. Kalau setakat 5 hingga 10 minit aku tak kisah sgt. Ini dahlah lewat lebih setengah jam lepas tu bila masuk sementara nak buat kerja makan masa lagi sejam!

Mmmm... aku bukannya nak sebelah bos , membodek ke apa. Sememangnya aku sendiri ada staf bawahan aku dan aku selalu pastikan aku sampai awal atau setidak2nya sebelum waktu pejabat bermula. Pada aku bila sudah berada di peringkat lebih tinggi barulah kita faham sbenarnya niat buat kerja bukanlah semata kerana takut pada bos atau sebab bos perhatikan. Ya , masing2 boleh fleksible asalkan kerja boleh siap on time. Ini dahlah lambat, bersembang, lepas tu berhenti minumnya lagi . Macam mana nak maju macam ni. Maju untuk diri sendiri juga. Jgn hanya jadi pengikut dan mendengar arahan sepanjang masa...jadilah si pemberi arahan itu.

4 comments:

knv said...

kahkahkah!
pasal tu la tikus2 tu takkan jadi kucing sampai bila2.

dah memang mangkuk nak buat camno!

HUda said...

tikus2 ni harus disebat saja punggung masing2...melawa saja pandai..buat kerja hampeh (haa puas hati aku) hahahaha

aku saja yg tahu said...

dah serik jadi boss..buat lah baik camna..last2..kena pijak gak..nak je ku tendang kluar..jgn masuk keje lagi..tp memandangkan bkn opis aku..maka aku yg JALAN..hahahhaha..fuhhhhhhhh LEGA..dr melayan kerenah anak MELAYU yg MALAS

HUda said...

sesetengah sikap dan pemikiran orang kita mmg begitu. nak kerja senang saja dan harap imbuhan lebih.. kalau dah semua org mcm tu , memang harus cabutttt beb! good for u!