Thursday 7 October 2010

Jadilah Orang Hebat

Hari ni berjumpa kawan-kawan lama. Tak ramai , adalah beberapa orang.. cukup untuk menghiburkan dan pecah tawa. Masing-masing mengimbau dan berceloteh sakan tentang dunia hari ini, semalam dan akan datang.

Alhamdulilah, hebat-hebat semuanya. Kalau dibelek dan disingkap kisah zaman sekolah dulu, mmg tak sangka mereka akan jadi orang-orang yang hebat pada hari ini. Ada yang jadi peguam, doktor, pensyarah, ahli perniagaan dan banyak lagi.

Samalah jugak dengan persekitaran kita sekarang ini. Banyak perkara yang antara sedar atau tidak, berlaku. Kadang kala kita tak sangka pun. Kadang kala kita tak pernah termimpi pun. Kita takut untuk berangan besar, kita risau jika kita gagal, kita lebih suka ambik jalan mudah dan senang.

Sampai ada yang berkata, 'buat apa nak belajar memandu, ambik lesen. Membazir saja. Kita bukan mampu nak beli kereta pun'... begitu kecil semangat orang kita. Kalaulah benar kita mmg mampu utk belajar memandu, maka alangkah ruginya jika kita berfikiran cetek sebegitu. Rezeki , ajal maut, jodoh, bukankah antara rahsia Yang Maha Kuasa menentukan. Siapa tau kalau2 ada keperluan kecemasan yg perlu utk bawa kereta, tak kiralah kereta siapa pun, bukankah senang jika kita ada ilmu tentang pemanduan itu? Apatah lagi jika lulus sehingga mendapat lesen...

Itu analogi kecil. Bagaimana dgn perkara-perkara besar pulak. Masih ramai orang kita yang tak nak bersusah. Tak sanggup untuk berusaha lebih untuk menikmati untung besar. Malah ada yang naik takut kalau-kalau mendapat kesenangan akan bertukar menjadi perwatakan berbeza. Kenapa? Kenapa harus risau masa akan datang dengan vibrasi negatif? Bukankah kita seharusnya sentiasa berusaha danndi samping itu sentiasa mensyukuri dan dekat padaNya. Kalau itulah pegangan dan amalan kita, nescaya lebih ramai yang tampil hebat dewasa ini. Lebih banyak kepakaran yang bakal kita nikmati.

Janganlah bersikap dan berfikiran negatif wahai sahabat sekelian. Ayuh , bangun, kuatkan semangat.tidak kira siapa kita, apa pekerjaan kita, baik kecik mahupun besar,...kita sempurnakan apa saja tanggungjawab kita dgn hati yang ikhlas, pasrah dan berserah padaNya. Cuba untuk tidak terlalu memikirkan apa akan berlaku, keputusan atau outcome..hanya perlu buat dan buat... Kita sama-sama kurangkan rasa untuk komplen sepanjang masa sebaliknya fokus pada apa saja yang kita usahakan. Keluarkan yang terbaik dari diri anda. Nescaya kita akan lebih tenang, lebih gembira dan jadi HEBAT!

Renung-renungkan! :)

HEBAT BEGINI?



ATAU BEGINI? :)

No comments: