Wednesday 13 July 2011

Andai dapat ku....

Salam...

Siang tadi saya didatangi oleh client yang bukan berbangsa melayu. Masih terbayang-bayang lagi keadaannya yang agak kurang tenang dan bernafas turun naik dgn cepat. Setelah menjalani terapi Reiki, beliau lebih tenang..wajah bertambah merah dan hidup..nafas tidak sekencang tadi.

Beliau sudah boleh tersenyum dan dgn tenang mula meluahkan isi hati akan permasalahannya. Dari pengamatan saya, beliau sememangya memerlukan seseorang untuk mendengar dan memberi kata-kata semangat pada beliau untuk lebih yakin dan ceria.

Dalam hati kecil saya berkata-kata... siapalah aku ini untuk seseorang yang seumur hidup ini tak pernah bersua tiba-tiba datang dan dapat meluahkan segala yang terbuku didada... ada sebak di wajahnya..ada duka yang terselindung dan ada senyuman menghela kelegaan.

Begitulah serba sedikit rutin dan tanggungjawab saya bersama client.. harus lebih positif...harus lebih kuat...harus tahu apa perkataan yang patut dan sesuai untuk dilontarkan..dan harus dapat memahami emosi yang ada pada masa itu..

Sesungguhnya saya juga manusia biasa dan adakalanya saya juga akan berada dalam keadaan emosi yang di bawah , namun saya akan cuba dan harus bangun dan memastikan kestabilan diri terus terjaga. Ya, ianya tidak mudah namun ini jalan yang saya pilih..

Saya selalu berdoa , kiranya dengan sumbangan kecil ini dapat saya bantu ramai di luar sana, maka dipermudahkanlah bagi saya untuk terus menyusuri jalan ini...cabaran ini..tanggungjawab ini...

Tidak kira apa bangsa, agama mahupun latarbelakang, jika Dia mengkehendakkan saya membantu mereka, maka saya harus akur... saya harus jujur.. saya harus lakukan...

Namun hati saya amat sedih akan peristiwa beberapa hari lepas yang mana kita dapat lihat ramai yang berkumpul dan terutamanya bangsa melayu sendiri, di atas jalanan, berjihad untuk keadilan dan tuntutan... siapakah yang harus dipersalahkan itu? mengapakah ini harus berlaku? manakah kedaulatan undang-undang yang kita tegar dlm prinsip rukun negara? kepercaayaan kepada raja dan negara? ke manahkah menghilangnya? Sedih dan amat sedih peristiwa ini terjadi lagi....

Andai saya dapat merawat keadaan ini... andainya...  :(

No comments: