Thursday 7 July 2011

Penyerahan

Salam... ingin saya sambung coretan saya mengenai kehidupan..yang mungkin sedikit sebanyak boleh dibuat renungan buat semua..paling tidak, bekalan dan peringatan untuk diri sendiri.

Bercakap tentang kesempitan hidup, masalah dan pelbagai situasi menghimpit diri, sekarang ini seolah keadaan ekonomi bukan sahaja menghimpit dan merunsingkan individu, ekonomi juga sedikit sebanyak menjejaskan perjalanan dan pembangunan sesebuah syarikat akibat kurangnya projek2 yang baru, akibat ekonomi sejagat dan pelbagai lagi. Apatah lagi kita yang kecil ini untuk survive dan hidup bersama keluarga. Makan ..pakai dan sebagainya... Adakalanya tak tertahan dan tak terbendung adanya.

Apa yang harus kita buat? Jika hari ini hanya ada RM10 dalam beg duit kita untuk meneruskan hidup sebulan? Jika hari ini byk pihak datang menagih hutang dari kita? Jika hari ini pelbagai usaha dah dibuat namun semua masih sia-sia? Dan jika hari ini ada pula pihak yang datang meminta pertolongan dan sungguh tak sampai hati melihat keadaan mereka yang lebih teruk dari kita namun kita tak berdaya.

Namun apakah itu sahaja yang mampu kita buat ? Bagaimana dgn masalah kita? Apa kita harus lakukan ni??

Pertama sekali, kita acknowledge bahawa , ya kita mmg ada masalah sekarang ini. So what? Sedih? mmg kita terganggu tapi kita mahu elakkan itu dari berterusan mengganggu kita. Sebaiknya kita jangan buat apa-apa. Bertenang. Bernafas dengan tenang dan rehat. Rehatkan minda.

Inilah masanya kita hanya bertumpu padaNya... hanya Dia saja boleh mendatangkan miracle atau magik pada ini. Inilah masanya untuk kita benar-benar membuat penyerahan sebulatnya tanpa ragu tanpa kecewa tanpa risau kerana Dia itu Maha Segalanya...hanya kita yang sering lupa..sering ragu akan kekuasaanNYA.

Bertenang dan berdoalah. Berkata-katalah padaNya. Hidup masih perlu diteruskan oleh itu teruskan dengan penuh semangat dgn yakin dan tawakal bahawa pertolongan segera akan pasti ada. Percayalah!
Kalau hari ini anda hanya ada rm10, anda yakinlah esok anda akan ada rm100 jika itu yang anda perlukan!
Yakinlah bahawa pertolongan dariNYA akan datang dari pelbagai cara, sudut dan dari mereka yang anda tak terfikir pun. Anda perlu terbuka untuk menerimanya sahaja.

Mintalah padaNya... hanya Dia yang Mampu...hanya Dia yang Layak...hanya Dia yang Ada...

Rendahkan diri, bangunlah di tengah malam untuk extra homework. Berdoalah padaNya...ceritakan semua masalah anda. Kemudian usah gusar dan rasa gelisah. Usahlah anda tidak percaya pada doa anda sendiri. Usahlah anda ragu pada Tuhan anda Yang Maha Kaya.

Mintalah, untuk dikurniakan cahaya pada lisan , pada pandangan, pada hati, cahaya di dalam dan diluar, cahaya di sekeliling ....cahaya untuk menerangi jalan menujuNya. Kerana cahaya itulah Nur QasehNya...

Mintalah dan mintalah... Biar merengek bagai anak kecil, biar seperti si pengemis di jalanan... kerana hanya ada kamu dan Dia.

Berserahlah dgn benar-benar penyerahan tanpa sekelumit kerisauan , kemarahan, atau lain-lain rasa yang bisa merosakan penyerahanmu. Yakin dgn sebenar-benar yakin... sayang dgn sebenar-benar sayang....

Nescaya jika anda dapat lakukan ini, anda akan lalui kesusahan anda dgn jayanya.. dgn penuh kerohanian.. dgn penuh kejiwaan... dan barulah anda dapat nikmati musibah itu tidak sepahit yang disangka.

Jika sebenar-benar penyerahan.. maka sebut saja nama Dia akan buatkan anda sebak..  buatkan airmata bergenang tanpa bisa melakukan apa-apa...bolehkah kita? bolehkah kita dengan hanya melihat wafak namaNya, dgn hanya mendengar namaNya ..merasa sebak dan mengalirkan air mata? RahmatNya amat luas.. mengatasi kemurkaanNya.. kembalilah padaNya...

No comments: