Friday 17 December 2010

Magika 10

Salam Asyura .. semalam asyura datang lagi .. pelbagai fakta dan sejarah boleh kita hayati mengenai kehadiran dan kemuliaan asyura itu sendiri. Ada yang kata bidaah, ada yang kata ikutan syiah. Apa pun , jika pengisiannya penuh dengan aktiviti keagamaan, kerohanian, keinsafan, dan ke arah memperbaiki diri, bukankah sewajarnya kita harus bersyukur menkmati dan menghayatinya... Bukan ikutan yang perlu kita pertikaikan.. tapi pengisian dalam mengajak semua ke arah Nya... lebih mendekatiNya.. berbanding perkara-perkara lagho lain yang bebas lepas berleluasa di hadapan mata.

Masyarakat kita mmg telah terdidik untuk sensitif pada perkara yang boleh memesongkan aqidah dan memporakan pegangan. Namun suasana ini mungkin boleh lebih diperbaiki dengan lebih menterjemah ketakbolehan akan sesuatu.. larangan dan ikutan yang memungkinkan kemungkaran..ilmu adn cahaya adalah perlu dlm setiap yang diusahakan dan bagi masyarakat sendiri perlu lebih mencari ilmu itu daripada hanya duduk diam memerhati dan melatah.

Apa pun antara kebaikan , antara perkara , antara sejarah yang dikatakan terbit pada Asyura ini ialah :
Hari pertama Allah menciptakan alam.


Petikan dari blog : http://mastershifoo.wordpress.com/

TANPA ALAM.. TIADALAH “PENGHUNI ALAM”


Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.


TANPA RAHMAT.. TIADALAH “RAHMATAN LIL ALLAMIN”


Hari pertama Allah menurunkan hujan.


TIADA HUJAN.. TIADALAH KITARAN KEHIDUPAN ALAM


Allah menjadikan ‘Arasy.


TIADA ARASY.. TIADALAH LANGIT DUNIA YANG MELINDUNGI


Nabi Adam a.s. dicipta.


TIADA ADAM… TIADALAH “KETURUNAN ADAM”… yakni MANUSIA!!!


Allah menjadikan Luh Mahfuz.


Allah menjadikan Malaikat Jibril.

Dan pelbagai lagi keajaiban yang boleh kita hayati....


Namun bagi aku sendiri, kehadiran10Muharram semalam dgn suasana cuaca yang cool, tenang , sejuk seharian, amatlah penuh dgn magiknya tersendiri. Bermula dari malam hari mata ini mmg tidak mau lelap , apatah lagi nyenyak tidur hingga ke pagi. Pagi yang tenang , bermula dgn segala urusan dipemudahkan dan titik tolak itu satu persatu perkhabaran gembira diterima... hingga ke malam yang merungkaikan segala cerita yang kusut selama ini.

Sungguh aku begitu insaf, aku takut dan syukur atas hari yang aku lalui...entah bagaimana aku ingin ungkapkan rasa yg aku rasa semalam.. dan aku nekad utk beberapa perkara yang perlukan perubahan , akan ku ubah serta merta... full stop..tiada lagi alasan utk aku tidak melaksanakannya..telah Dia sentuh, telah Dia tunjuk. telah Dia beri.. apa lagi yang harus aku tidak mahu buat utk Dia... Ampunkanlah segala kelalaian dan kelekaan selama ini... aku ingin hari ini lebih baik dari semlam...dan esok, lebih berkat drpada hari ini...Semoga aku sentiasa dalam kasih sayangNya....

No comments: