Sunday 17 February 2008

Being Smart or Try To Be Smart?



Salam cerdik pandai buat semua....

Mmm agaknya semua sedang mempersiapkan baju2 untuk hari baru esok..Isnin lah katakan... Hujung minggu saya kali ini agak berbeza suasananya kerana sekali lagi terpaksa spend masa di Kuching.. sudah seminggu di sini mungkin bertemu hujung minggu berikutnya baru berangkat pulang.

Dalam ketenangan melewati hari ahad ini sambil merihatkan minda, fizikal dan emosi tiba2 ada sesuatu yang mengganggu di benak ini. Sambil termenung dan berfikir tatkala membaca sebuah entry dan respon yang diberi dari sebuah blog.

Sebenarnya masih ramai daripada kita ini yang bijak pandai tapi masih tidak pandai menilai dan menyalurkan kepandaian itu dgn keadaan dan situasi yang betul. Kadang2 rasanya mcm dah pandai dan layak untuk berkata2 dgn ayat2 yang bombastik ...tapi sayangnya pada lembaran yang tidak kena, pada org yang tidak memerlukan..pada isu yang tiada havoc nya.

Dan apabila situasi sebenar cuba diterang, dikatakan pula org itu tidak boleh menerima kritikan atau nasihat..mmm saya hairan..kenapa tidak saja meneliti semua detail dan senario keseluruhan...kdg2 teguran tak bertempat hanya mengeruhkan keadaan..makanya itulah yang terjadi jika kita cuba berlagak pandai daripada menjadi pandai dalam dan arif mengenai perkara itu sendiri.

Kadang2 niatnya itu ikhlas tapi menegur dan menasihati pada yang tidak memerlukan. So mcm mana nak menangani masalah seperti ini? Memanglah tak salah menasihati dgn ikhlasnya tapi nasihat yang salah..pendek kata tak klik langsung dgn isu. Bila dijelaskan kata org sensitif, org tak boleh terima teguran dan pelbagai lagi. Seharusnya sebelum kita menjadi atau cuba menjadi pandai ni kenalah kita pandai menilai dan membaca karektor seseorang.. perlu atau tidak memandai2 atau cukup sekadar memerhati..

Ada juga yang cuba menunjuk pandai dgn terlalu menonjolkan diri hingga menimbulkan rasa jengkel pada sesetengah pihak. Bercakap dgn kuat2, bertindak dgn koordinasi yang tidak sepatutnya.....cuba menjadi berbeza ..namun kelihatan janggal dan tidak fit atau bertepatan dgn keadaan. Ada yang tidak berniat untuk menimbulkan rasa kurang senang pada yang lain, tapi ia terjadi kerana bertindak tanpa berfikir.

Pada mereka ini sebenarnya selalunya isu kecil diperbesarkan, isu besar buat2 tak nampak kerana cuba menjadi pandai dgn secebis ilmu tanpa menjadi pandai dan menguasai ilmu itu sendiri...Kepada mereka ini termasuk saya sendiri sebagai peringatan, cubalah utk bersikap terbuka.. tak perlu untuk menunjuk2an kepandaian kerana pandainya kita secara auto akan direflex melalui tindakan dan respon kita terhadap sesuatu perkara. Tak perlu bangga diri dgn apa yang ada, cukuplah sekadar bersyukur dan terus2an berusaha..
salam cerdik pandai buat semua...

4 comments:

knv said...

hhihihihihihih! mekasey!!!!

HUda said...

no hal beb!

motivasi juara said...

salam motivasi,
memang realiti kehidupan...
gunakan akal untuk mengambil mana yang permata dari yang kaca
terima kasih

HUda said...

Salam kembali buat motivasi juara..
Ya memang benar.. kadang2 permata depan mata pun tak nampak kerana expectation yang melampau..