Friday 15 February 2008

Reiki Usui atau Kundalini??

Petikan daripada www.7chakra.com/reiki :


"Assalamualaikum.Sudah lama aku tidak menulis diruangan ini,bukannya tak sudi tapi belum ada waktu yang sesuai…mungkin jua salah ku yang tak pandai membahagi masa… Aku umpama kekasih yang melupakan cintanya..bukan nya tak rindu,bukannya tak kasih..tapi itulah hakikatnya..tak ada masa…ialah nama pun hamba mana la boleh jadi sempurna.
Semalam aku terima sms dari seseorang yang bertanyakan kenapa beliau yang dah punya reiki kundalini tapi tak boleh buat macam yang aku buat?Lalu ku tanya encik belajar dari mana?siapa masternya dan dari mana?bukannya aku penyibuk tapi aku pelik.Dia dah menggambil reiki kundalini tapi melalui pos sejak thn 2006 dengan bayaran rm550…bagi aku itu merupana satu bayaran yang mahal tapi sesia sahaja sebab tidak tau macam mana nak menggunakan malah tidak paham apa itu reiki…apa itu kundalini…
Lalu aku sms kepadanya suruh datang ketempat aku belajar diShah Alam.Aku cuma belajar REIKI USUI tapi aku tau pasal kundalini…sebab apa dia yang amik khas kundalini tak tau…?
Aku katakan kami diShah Alam belajar makan masa yang lama tak la satu hari jer dah dapat master,tak lah pakai pos jer dah tau semua.Lalu dia bersms lagi bertanya macam mana cara pernafasan..adusss susah la aku nak jawab kalau itu pun dia tak tau.
Pada encik yang membaca cerita ini aku syorkan datanglah kecenter kami…tengok sendiri dengan mata dan pandangan sendiri,aku hanya boleh bercerita tapi kalau nak tau semua sila lah
kesana…."



Mmm nampaknya ramai yang masih keliru tentang ilmu dan teknik penyembuhan bio-energi atau Reiki itu sendiri. Oleh saranan saya amatlah penting untuk anda mengetahui dan menyelidik dahulu latarbelakang ilmu, guru yang mengajar mestilah bertauliah dan berdaftar dengan persatuan yang diiktiraf kerajaan dan hendaklah bersungguh mempelajari sesuatu ilmu dan bukannya dgn jalan pintas menerusi program2 umpama mee segera yang membolehkan anda mendapat pengijazahan peringkat tertinggi dalam sekelip mata.

Berikut adalah sedikit ulasan, penerangan dan terjemahan untuk yang memerlukan :





REIKI

Sejak awal permulaan tamadun lagi, manusia sering dan sentiasa mencari penawar kepada kesakitan yang dialami melalui penggunaan kaedah-kaedah penyembuhan. Akan tetapi, melalui seni penyembuhan juga boleh menjadi asas kepada kesedaran dan pembentukan kerohanian seseorang. Bahkan pada hari ini, dari segi intelektual sekalipun tidak dapat menjelaskan kuasa penyembuhan sebenarnya.

Reiki, merupakan perkataan dari bahasa Jepun yang disebut ‘ray-key’, boleh diterjemahkan sebagai ‘Tenaga Kehidupan Alam’ (universal life force) atau ‘Tenaga Alam’ (universal guided energy), dan mempunyai maksud asas yang sama dengan ‘Chi’ (Cina), ‘Prana’ (Sanskrit) dan ‘Barakah’/ ‘Qudrah’ (Islam). Reiki kebiasaannya diaplikasikan dengan sentuhan tangan kepada chakra, akan tetapi boleh juga dialirkan melalui anggota lain seperti kaki, lengan, siku dan dahi (chakra ajna) mengikut keperluan. Ini menjadikannya lebih mudah dan dapat diamalkan juga oleh mereka yang tidak sempurna fizikalnya. Reiki juga boleh diaplikasikan melalui kaedah penyembuhan jarak jauh.



Tiga Peringkat Pengijazahan Reiki

Ada 3 peringkat (level) pengijazahan Reiki. Namun begitu, satu-satunya had dan keterbatasan peningkatan dan pengalaman; adalah kehendak dan kemahuan bagaimana anda memilih untuk mengamalkan Reiki. Jika niat anda ikhlas, Reiki akan membantu perkembangan rohani hingga ke peringkat paling tinggi.

LEVEL 1
Merawat Diri Sendiri

LEVEL 2
Merawat Ahli Keluarga dan Rakan-rakan

LEVEL 3A
(Latihan Reiki Lanjutan (Advanced))
Pengamal Profesional atau Merawat Orang Lain

Peringkat Master
‘Reiki Master’ atau Pembentukan Diri Sendiri (Self Development)



KUNDALINI

‘Kundalini’ bererti ‘the curl in the hair of the Beloved’ atau pintalan yang terhubung dengan Yang Maha Pencipta dan ia merupakan simbol cetusan kepada bukaan pada lipatan kesedaran dalaman pada sifat kerohanian kita. Kundalini merupakan potensi kerohanian yang terpendam, terletak dalam kedudukan seperti lingkaran ular pada dasar tulang belakang. Ia bergulung naik seperti ular dan memasuki sistem chakra melalui chakra dasar.

Tujuannya adalah untuk membangkitkan kesedaran ; proses menaiki melalui chakra-chakra hingga ke chakra mahkota dan penyambungan di antaranya dipanggil kebangkitan Kundalini.






Maksud Penyembuhan :

‘Sembuh’ tidak semestinya bererti ‘pulih’, walaupun ianya boleh berlaku. Penyembuhan boleh menenangkan minda, memberi rasa kelegaan, mengurangkan kesakitan dan tenang menerima keadaan.




Untuk pembelajaran yang lebih khusus, berdaftarlah untuk belajar dan boleh hubungi 03-58804349 Malaysian Institute for Reiki (MIR) atau hubungi saya sendiri.

Master HUda

0192762006.

No comments: