Tuesday 26 February 2008

My Wish List

Salam ceria! Hari ini saya nak kongsi mengenai my wish list! Wish list ni sebenarnya satu senarai yang saya buat mengenai segala impian dan kehendak saya. Saya masih ingat saya mula membuat senarai segala impian dan kehendak saya ini secara detail dan serius pada tahun 2006. Sebelumnya mungkin ada juga impian yang saya angan2kan namun tidak dicatatkan secara bertulis dan direkodkan. Setahun selepas 2006, bila saya mula melihat kembali pada senarai yang saya buat, wah alangkah terkejutnya kerana banyak yang telah saya capai dan secara tak sedar ianya banyak membantu dalam memenuhi segala kehendak saya. Walaupun pada benda atau perkara yang besar yang tidak disangka akan dapat dicapai!

Sebelum secara detail mengenai wish list, pasti ramai kala ini dah mengetahui mengenai LOA atau Law of Attraction.Bagaimana hukum alam bertindak balas atau respon pada vibrasi atau apa saja yang dipantulkan oleh minda dan pemikiran kita sama ada secara kita sedar atau tidak. Kadang2 kita hanya observe tanpa memikirkan secara serius, pun ianya akan berupaya menarik segala apa yg kita pantulkan sama ada sedar atau tidak, sama ada ianya negatif atau positif.

Observation atau pemerhatian / lintasan
pemikiran (negatif atau positif)



Semasa memerhati/memikir vibrasi dihantar
sama ada negatif atau positif



Law of Attraction respon pada vibrasi
(sama ada negatif /positif)



Keputusan , anda akan perolehi apa
yang sering digetarkan / divibrasikan
sama ada negative /positif



Jadi, anda perlulah berhati2 dalam menghantar vibrasi anda untuk direalisasikan. Saya merasakan dengan cara menulis segala apa yang anda inginkan akan lebih membantu kerana perkataan akan dapat membantu menghasilkan perasaan. Oleh itu amatlah penting untuk memilih perkataan yang ingin dipantulkan atau diterima. Selain wish list , ada juga yang menggunakan teknik afirmasi. Tapi kadang2 ramai yang merungut kerana teknik ini gagal atau lambat menghasilkan apa yang diingini. Ini adalah kerana kadang2 perkataan yang dipilih atau digunakan menghasilkan perasaan yang negatif atau kecewa.

Sebagai contoh, 'saya ahli perniagaan berjaya' tapi bila anda membuka beg duit anda yang kekurangan wang tika itu, maka perasaan negatif mula timbul.

Contoh lain , 'Hubungan keluarga saya harmoni' , tapi hakikatnya tidak begitu maka akan timbul rasa konflik dan negatif dalam diri.

Jadi apa yg perlulah adalah untuk menukar perkataan2 anda ke arah yang lebih mendatangkan perasaan yang positif dalam diri bila anda memikirkannya.

"Saya dalam proses menjadi seorg usahawan berjaya"
"Hubungan keluarga saya dalam proses menjadi lebih harmoni'

Jadi yang penting di sini adalah pemilihan perkataan yang betul bagi menghasilkan perasaan yang positif bagi menggetarkan vibrasi yang positif selalu apabila anda memikirkan atau menatap senarai yang anda buat.

Sebagai membantu , anda bolehlah senaraikan atau kenalpasti dulu apa yang anda tidak sukai dan kemudian tukarkan pada apa yang anda inginkan. Ini kerana kita selalu dan lebih mudah menyatakan tentang apa yang kita tidak sukai dan puas hati berbanding untuk mengenalpasti kehendak kita sendiri. Anda boleh buat ikut kategori yang anda kehendaki seperti hal kewangan, hubungan, pekerjaan dan pelbagai lagi.

Berikut adalah antara senarai yang saya sendiri sukai bagi membantu faktor kewangan.

Perkara yang tidak saya sukai :
1) Tidak cukup wang
2) Selalu ada bil untuk dibayar
3) Buntu untuk dapat wang
4) Selalu tak mampu beli apa yg diingini
5) Wang selalu habis
6) Saya tak pernah menang apa2 pun
7) Saya selalu dapat jumlah wang yang sama tiap bulan
8) Saya selalu strugle nak bayar sewa rumah
9) Famili saya selalu susah nak dapat wang
10) Isu wang buat saya stress

Makanya saya suka tukar perkara di atas kepada ini :
1) Wang yang banyak
2) Bil senang dan cepat dibayar
3) Saya selalu ada punca kepada wang
4) Saya selalu ada wang yg cukup utk membeli apa saja yg saya hajati
5) Wang sentiasa ada dan datang dari sumber yang pelbagai
6) Saya selalu menang hadiah, terima pemberian dan banyak barang percuma
7) Setiap bulan wang yang saya terima akan meningkat dari sumber yang saya ketahui dan tidak ketahui secara halal dan barakah.
8) Sewa rumah senang dibayar kerana saya sentiasa ada wang
9) Wang sentiasa senang datang pada saya
10) Wang dan saya memliki hubungan yang erat dan buat saya gembira


Nah bagaimana? ini baru satu isu mengenai kewangan. Anda bolehlah buat senarai bagi isu2 yang lain atau hanya satu senarai bagi semua isu da mungkin tidak perlu perincian seperti di atas bagi sesuatu isu. Terpulang pada anda asalkan segala apa yang anda senaraikan mendatangkan dan menghasilkan perasaan yang bagus dan positif.

Setelah itu, senarai ini hendaklah anda beri perhatian , energizekan (beri tenaga -pada yang belajar reiki sudah pasti anda tahu bagaimana ) , dan fokus pada apa yang telah anda senaraikan. Dengan sentiasa memberi perhatian akan sentiasa memberikan rasa atau perasaan yang positif maka akan lebih keraplah vibrasi positif anda getarkan.

Selamat menulis!

8 comments:

Amar said...

Bagus artikel nie. Saya punye wish list pun panjang gak...

HUda said...

Hehe..saya pung.itu baru satu isu..kalau setiap benda memang satu buku habis buat wish list haha..

Luth said...

Amat menarik artikel ni. Saya berasa sangat teruja selama saya membacanya. Sarat dengan tips2 yang tepat.

Rasa sangat bertuah diatas perkongsian ini Master Nurul..

Oh ya, saya dah print artikel ni ( boleh kan? ). Ianya saya simpan dalam fail peribadi saya untuk dikongsikan bersama rakan dan saudara mara saya yang jarang online.

Terima kasih. :)

HUda said...

Saudara luth,
tak ada masalah. memang untuk dikongsikan sesama umat hehe

FAZA @ IMA said...

dulu-dulu pun saya buat wish list yg sangat panjang jugak. nanti kak nurul tgk yer.. haha...

apa pun..terima kasih atas post yg best dan membantu

HUda said...

fatimah,
tak kisah panjang mana pun listnya, janji happy..hihi..

FAZA @ IMA said...

hihi..

betui..
betui..

:)

senyum & ceria selalu..

love u , take care..

HUda said...

kenapalah masuk mcm2 ni..anti virus lah, dan mcm2 lagi..